Advance Care Planning (ACP)
Advance Care Planning (ACP), of proactieve zorgplanning, is een betekenisvol proces dat bijdraagt aan kwaliteit van leven en sterven. We praten daar met elkaar over; met de klant, met naasten en met andere zorgverleners. Wanneer wensen, behoeften en verwachtingen kenbaar zijn gemaakt en daarnaar gehandeld kan worden, dan kan dat stress, angst en depressie bij de klant en naasten verminderen. Het biedt rust en zekerheid. De klant blijft in regie en het voorkomt onnodige ziekenhuisopnames.
De wijkverpleging, van verzorgende, wijkverpleegkundige tot gespecialiseerde verpleegkundigen, speelt in het ACP-proces een belangrijk rol. De wijkverpleging heeft regelmatig contact, vaak zelfs heel persoonlijk en bouwen daardoor een vertrouwensrelatie op. Tegelijkertijd zijn er veel andere zorgverleners betrokken, waarbij de huisarts eindverantwoordelijk is voor het vaststellen van het medisch beleid. Dit maakt dat onderlinge afstemming, goede verslaglegging en duidelijke afspraken belangrijk zijn. Het ACP-proces is complex en veelomvattend. Bovendien is er al veel informatie beschikbaar. Hoe vind je je weg door deze veelheid aan informatie?
Wat, Wie, Waarom, Hoe en Waarmee
Welke rol speelt de wijkverpleging in het ACP-proces? Wie doet wat binnen de zorgketen rondom de klant? Welke hulpmiddelen zijn beschikbaar? Om antwoord te geven op die vragen is de Wegwijzer Proactieve Zorgplanning ontwikkeld. De wegwijzer leidt van het Wie, Wat en Waarom, naar het Hoe en Waarmee. Je vindt er een stappenplan en handvatten om het gesprek te voeren. En de Wegwijzer geeft extra aandachtspunten voor klanten met dementie. Met de wegwijzer kun je als team aan de slag met Proactieve Zorgplanning. De wegwijzer is interactief, zodat je direct toegang krijgt tot extra informatie online of documenten op intranet.
Bekijk hieronder ook het filmpje. Dit is een praktijkvoorbeeld over hoe ACP een verschil kan maken.